تلفن همراه : 09135559959 تلفن: 03133353125 نشانی: اصفهان - خیابان امام خمینی - نرسیده به بانک سپه
|
|
فایبرگلاس استفاده شده در ساخت باربند ویا اتاق عقب وانت از چه موادی تشکیل شده؟
فایبرگلاس یه نوع پوشش است که از مواد نفتی و پشم شیشه درست می شود. امروزه اکثر کارخانه ها در دنیا مخازن آب واسید خود را با استفاده از فایبرگلاس عایق می کنند وجلوی پوسیدگی و ازبین رفتن مخازن وضررهای ناشی از آن را می گیرند. اما از ویژگی های دیگر فایبرگلاس سبک بودن ومستحکم بودن آن است که باعث تولید انواع قطعات از جنس فایبرگلاس شده است سپر انواع خودروها، انواع ایرانیتها، اتاقک ها، کانوپی ها، سیلوهای سیمان، مخازن نگهداری مایعات مختلف از جمله اسید، سپتیک تانکها، چربی گیرها و … فایبرگلاس کامپوزیتی از الیاف شیشه با مواد پلیمری است که از پشم شیشه به عنوان مادهٔ تقویت کننده و از مواد پلیمری به عنوان مواد زمینه استفاده میشود.
انواع رزین های مصرفی در ساخت کابین وانت و قطعات فایبرگلاس چه ویژگی های به این قطعات می بخشد؟
انواع رزین ها در ساخت مخازن فایبرگلاس عبارتند از: پلی استر، ونیل استر، اپوکسی می باشد. پلی استرها ضعیف در برابر خوردگی بوده و ونیل استر مقاومت خوب در برابر خوردگی داشته و اپوکسی مقاوم در برابر خوردگی و دما می باشد.
چگالی فایبرگلاس چقدر است؟
چگالی فایبر گلاس در حدود ۱۸۵۰-۲۰۰۰ کیلوگرم بر متر مکعب است.
کابین های تولید شده با توجه به مدل ، ارتفاع و تعداد شیشه های بکار رفته در اتاق عقب وزنی در حدود 40 تا 70 کیلوگرم دارند که از نظر وزنی کمتر از یک سوم وزن مشابه فلزی را دارا می باشند. بنابراین کابین فایبرگلاس از نظر حفظ تعادل و کاهش مصرف سوخت بدلیل وزن کمتر بهتر عمل میکند و همچنین جابجایی و نصب ساده تری دارد.
چه الیافی در ساخت کابین فایبر گلاس کاربرد دارد؟
کامپوزیتها یا قطعات فایبرگلاس حاوی یک نوع یا بیشتر از الیاف تقویت کننده بوده که توسط یک رزین ( ماتریس ) احاطه میگردند. در بسیاری از کاربردها استفاده از مواد مغزی ( مانند فوم ها و … ) باعث افزایش قابل توجه مدول مقطعی در قطعات کامپوزیت میگردد. استفاده از مواد مغزی باعث افزایش سفتی و سختی قطعات فایبرگلاس یا کامپوزیت می گردد. قطعات کامپوزیتی دارای مواد مغزی می توانند یک طرف و یا دو طرف سطح صاف و صیقلی به شکل ساندویچ تولید شوند. الیاف تقویتی نقش اصلی را در استحکام و مقاومت قطعات کامپوزیت دارا می باشند که تعدادی از انواع آن شامل الیاف شیشه ؛ الیاف کربن ؛ الیاف آرامید؛ کولار و غیره هستند. که الیاف های فوق الذکر خود دارای اشکال و انواع مختلفی می باشند. متداولترین نوع مصرفی الیاف تقویت کننده در صنایع الیاف شیشه ای هستند .
اتاق عقب فایبرگلاس چه مزایایی نسبت به کابینهای ساخته شده از سایر مواد دارد؟
وزن بسیار کم؛ استحکام بالا؛ دوام قابل توجه؛ پایداری نسبی دربرابر اشعه UV و مقاومت شیمیائی. کامپوزیتها یا قطعات فایبرگلاس دارای رتبه اول گسترش کاربرد؛ در صنایع مختلف هستند. قطعات فایبرگلاس در هر شکل ؛ کیفیت سطحی و طرحی می توانند تولید شده و ضمن دارا بودن خواص مکانیکی طراحی شده از صرفه اقتصادی قابل توجهی نیز برخودارباشند. در حال حاضر در سراسر دنیا مقاومترین مخازن سطوح دربرابر حرارت و اسید از جنس فایبرگلاس ساخته میشود. از لحاظ زیبایی با توجه به فرم پذیری و قالب پذیری بسیار بالای فایبرگلاس ظاهر بهتری نسبت به مشابه فلزی دارد. این کابینها با ضربه فرورفتگی ایجاد نمیشود و خاصیت الاستیکی آن ضربه پذیری بالایی را ایجاد میکند.
آیا پوسیدگی و خوردگی در اتاق عقب های تولید شده از فایبرگلاس رخ می دهد؟
تنها ماده ای که هیچ وقت در طبیعت تجزیه نخواهد شد حتی در مقابل نور مستفیم خورشید همین ورقهای کامپوزیتی پلیمری یا فایبرگلاس میباشد و حتی پلی اتیلن در صورت نگهداری دور از نور خورشید بعد از گذشت ۳۰ سال سرنوشتی شبیه بتن را خواهد داشت و در صورت قرار گرفتن در مقابل نور خورشید بعد از ۳ سال تجزیه خواهد شد ولی فایبرگلاس در مقابل این عوامل بسیار مقاوم است.
چرا برخی از کابینها اختلاف قیمت قابل ملاحظه ای دارند مشخصات این کابینها چیست؟
کابین های تولید شده از مواد اولیه نامرغوب پس از مدتی تغییر رنگ داده و رنگ آنها رو به زردی می گراید و یا اینکه رنگ مات می شود . در کابین های بی کیفیت تابیدن نور خورشید و گرما باعث به وجود امدن طبله و برجستگی در سطح بدنه اتاق میگردد که دلیل آن استفاده از رزین نامرغوب و عدم پوشش صحیح واستفاده مناسب از رزین و رنگ مناسب می باشد. عدم کیفیت قالب گاها موجب قرینه نبودن کابین و موج در سطوح صاف و اعوجاج در کابین میشود که این عوامل بر زیبایی و نصب بدون اشکال اتاق عقب وانت و همچنین آببند بودن کابین بسیار تاثیرگذار است. استفاده از رنگ نامرغوب و ارزان قیمت که در بسیاری از کابینها دیده میشود پس از مدتی باعث پوسته شدن رنگ کابین وانت و تغییر رنگ خواهد شد. اشتباه در طراحی قالب و جانمایی محل قرارگیری لولا ها پس از مدتی باعث شکسته شدن جای لولا و یا لقی لولای درب عقب کابین شده و باز و بسته کردن درب را بسیار دشوار میکند. عدم استفاده از کیلر مرغوب بر روی سطوح رنگ متالیک باعث آفتاب سوختگی شده و ظاهر اتاق عقب را بسیار ناخوشایند خواهد کرد. ضخامت کمتر و تعداد لایه های کمتر که گاها تشخیص آن مشکل است باعث عدم استحکام کافی میشود